Lielākās autoražotāju inženierijas kļūdas

Publicēts: 2023. gada 19. maijs
153
Lielākās autoražotāju inženierijas kļūdas

Dažreiz autoražotāji tīši vai netīši palaiž ražošanā automašīnas, kuru konstrukcijā ir viens vai pat vairāki trūkumi. Tas var būt ātri dilstošs sajūgs, neuzticama ātrumkarba u.t.t. Ievērojamam skaitam automašīnu īpašnieku nākas saskarties ar savas automašīnas kaprīzēm un risināt šīs problēmas par dārgu cenu. Tomēr vēsturē ir gadījumi, kad ir grūti attaisnot autoražotāju nolaidību. Šīs kļūdas ne tikai padarīja pašus transportlīdzekļus par ļoti riskantu pirkumu, bet dažos gadījumos pat dzīvībai bīstamu pirkumu.

Ford Pinto degvielas tvertne

Sadursmes ar citas automašīnas aizmuguri ir visizplatītākais negadījuma veids. Bet tajā pašā laikā - negadījums, kas ir vismazāk bīstams Jūsu dzīvībai. Vismaz, ja Jūs nebraucat ar Ford Pinto, vai nebraucat ar to XX gadsimta astoņdesmitajos gados.

Ja iet runa par autoražotāju kļūdām, kas apdraudēja satiksmes dalībnieku veselību un dzīvību, tad Ford Pinto varētu būt vienā no pirmajām vietām. ASV kompānija izvirzīja ambiciozus mērķus šim divu durvju hečbekam. 10 gadu laikā no konveijera noripoja vairāk nekā 3 miljoni šo hečbeku, nesa lielu peļņu kompānijai, taču ārkārtīgi sabojāja Ford un visas ASV auto industrijas reputāciju sabiedrības acīs. 

Iemesls tam diezgan skaidrs - Ford Pinto inženieri izdomāja interesantu dizaina risinājumu - degvielas tverti izvietot aiz automašīnas aizmugurējās ass. Pietika vien neliela trieciena Pinto aizmugurē un automašīna jau liesmo. Pat no mazākā trieciena degvielas tverte vienkārši pārlūzt uz pusēm un tās saturs viegli uzliesmo. Gan valdība, gan mediji mēģināja cīnīties pret šīs automašīnas pārdošanas turpināšanu, taču lobisti un toreizējā Detroitas lielā ietekme uz ASV ekonimiku taisnību nenesa.

https://youtu.be/rcNeorjXMrE

Trabant virsbūve

Runājot par vācu automašīnām, visi noteikti piekritīs - to kvalitāte ir nevainojama. Varbūt var apspriest virsbūves vai salona izskatu, taču nevajadzētu šaubīties par montāžas kvalitāti un lielāko daļu inženiertehnisko risinājumu. BMW, Audi, Mercedes-Benz, Porshe - visi šīs automašīnas ir kvalitatīvas un izturīgas, viss pārējais atkarīgs tikai no automašīnas apkopes. Bet ne visa vācu inženierija ir tik perfekta, kā varētu domāt. Arī vācu auto industrijā ir bijuši daži ļoti slikti lēmumi.

Trabant tika ražots komunistiskajā Austrumvācijā. Šeit lielāka ietekme bija PSRS politikai un tehnoloģijām, nevis VFR plaukstošajai rūpniecībai. Rezultātā Trabant virsbūve tika izgatavota nevis no metāla, bet no duroplasta - komunistiskās alternatīvas alumīnijam. Duroplasts - plastmasas sveķi, kas pastiprināti ar kokvilnu vai vilnu...

Iedomājieties, ka negadījuma laikā Jūs var pasargāt nedaudz pastiprināts dzijas kamols... Nav brīnums, ka Trabant vienkārši izjuka, iekļūstot pat mazākajā satiksmes negadījumā. Tomēr Trabant ražotājus var uzlavēt par zaļo domāšanu - šo materiālu ir ļoti viegli pārstrādāt vai utilizēt... Trabant ražotāji noteikti nesaņem pietiekami daudz uzlavas - viņi bija pirmie, kas izveidoja pilnībā pārstrādājamu automašīnu...

https://www.youtube.com/watch?v=oF4phDLfGF4


Dodge Viper sānu izplūdes gāzu caurules

Viper iznāca ar lielu blīkšķi. Jau nokļūstot pirmajās izstādēs, SR I virsbūves kupeja piesaistīja milzīgu mediju un interesentu uzmanību. Šis bija ļoti raksturīgs amerikāņu sporta auto, kas bija paredzēts, lai konkurētu ar Corvette. Diemžēl, aizmugures piedziņas Dodge bija ciets rieksts nepieredzējušiem autovadītājiem, kā rezultātā daudzi Viper bija pārdoti vai nosūtīti uz metāllūžņiem, jo tos "nebija iespējams kontrolēt" un automašīna vienkārši ietriecās kokā vai kādā komunikāciju stabā. Un tas nebija masīvā 8 litru V10 dzinēja dēļ. Viper bija ārkārtīgi nestabīla un slikti pārdomāta izskatīga automašīna. Lai gan Viper varēja būt īsta raķete pieredzējuša autovadītāja rokās, lielākā daļa pircēju varēja sevi klasificēt kā piedzīvojumu meklētāji. 

Starp pamanāmākajām automašīnas detaļām bija zem sānu durvīm izvietotās izplūdes gāzu caurules. Tās izskatījās lieliski, bet izkāpšanu no mašīnas padarīja par elli. Burtiski. Lai izkāptu no zemās kupejas, kur nav īpaši daudz vietas kājām, ir diezgan grūti. Sākumā ir nevekli jāpagriežas, jāpārceļ viena kāja, un tad - otra. Neatkarīgi no tā, esi automašīnas vadītājs vai pasažieris, kapjot ārā no Viper bija gandrīz neiespējami nepieskarties ārkārtīgi karstajam izplūdes gāzu cauruļu metālam. Apdegušas kājas, smagas traumas - garantētas. Protams, kā jau ASV autoražotājiem raksturīgi, šī problēma tika atrisināta tikai 4-5 gadus vēlāk, kad jaunajā Viper modelī izplūdes gāzu caurules tika paslēptas zem plastmasas apšuvuma.

Rotora dzinējs - autobusā

Mazda ar saviem rotora dzinējiem ir izpelnījusi fanu lielu mīlestību. Pazīstamākajā RX-7 modelī šis dzinējs radīja unikālu skaņu un iespēju sasniegt ārkārtīgi augstus apgriezienus. Sporta automašīnā šāda tipa dzinējs ir tiešām piemērots. Augsti apgriezieni, dinamika - tās ir īpašības, kas vislabāk raksturo sporta automašīnas, nevis pasažieru transportlīdzekļa dzinēju. 

Neskatoties uz veselā saprāta loģiku, Mazda inženieri izmantoja rotora motoru savā 26-vietīgajā mikroautobusā Mazda Parkway Rotary 26. Varam minēt, ka šis lēmums daļēji atmaksājās, jo autobuss bija diezgan ātrs un patiešām kluss - daudz klusāks par dīzeļa vai parastā benzīna autobusies. Diemžēl, lēmums kopumā bija kļūda. Braucot kalnā vai intensīvā satiksmē, šis dzinējs nebija īpaši efektīvs, un tā uzticamība bija daudz zemāka, nekā parastās degvielas autobusiem. Rotora dzinēji autobusu pasaulē "diemžēl" aizgāja pensijā.
 

Ford Explorer - sliktas kvalitātes Firestone riepas

Problēma bija ne tikai autoražotāja Ford, bet arī riepu uzņēmuma Firestone nolaidībā. Kopš 1991. gada Ford Explorer SUV varēja aprīkot ar slavenā ražotāja Firestone riepām. Lielākā daļa automašīnas pircēju ar prieku izvēlējās šādu iespēju, jo Firestone ir labi pazīstams un ļoti veiksmīgs zīmols. Diemžēl, par šo izvēli nācās dārgi maksāt. 

Lai gan ražotāji zināja, ka jaunais Explorer ir ļoti nestabils vadāmībā un noteikti neizturēs "Aļņu testu", kā tas ir ierasts ASV ražotājiem, Ford turpināja vērot pieaugušos pārdošanas apjomus un maz pievērsa uzmanību SUV problēmām. Kad šī problēma tika papildināta ar neuzticamām, irstošām un sprāgstošām Firestone riepām, ražotājam vairs nebija kur bēgt. Kopējā problēma izraisīja aptuveni 200 nāves gadījumus desmit gadu laikā, tāpēc 2001, gadā Ford atsauca 6,5 miljonus Explorer, lai nomainītu to riepas.

https://www.youtube.com/watch?v=qeqvS_fsjcs

 



Saistītie raksti: